pátek 30. prosince 2011

Tvorba návrhu trupu lodě

V tomto článku bych chtěl uvést, jakým způsobem se dá postupovat, pokud si potřebujete navrhnout svoji vlastní loď. U Kolombovy Niny jsem plány na stavbu měl, ovšem při stavbě malého rybářského člunu jsem potřeboval udělat si vlastní návrh trupu a jednotlivých žeber, abych je potom mohl vytisknout, přerýsovat a vyřezat z balzy. Brouzdal jsem po internetu, jestli se nenajde nějaký šikovný program a jednom modelářském fóru jsem našel odkaz na program DELFTship. Jedná se o program pro lodní modeláře, hlavně tedy pro funkční plovoucí modely, ale lze jej perfektně použít i pro naše účely. Na stránkách tohoto programu je potřeba se nejprve registrovat, ale poté je free verze volně ke stažení. Po nainstalování a spuštění programu je potřeba otevřít nový projekt a poté navolit délku, šířku a ponor lodi včetně počtu bodů, se kterými se dá poté hýbat a měnit tvary lodního trupu. Po odklepnutí se objeví základní verze trupu ve čtyřech různých typech pohledu. První je perspektivní pohled, který vám umožňuje celkový pohled na tvar trupu a nedá se v něm ničím hýbat, dá se ovšem přidržením kolečka myši otáčet kolem osy a umožňuje vám prohlédnout trup ze všech úhlů. Zbylé tři pohledy plně umožňují hýbat všemi body do všech stran. Pro lepší zobrazení a představu o výsledku je dobré si v horních panelech projet jednotlivé možnosti zobrazení v jednotlivých typech pohledu. Pro mě osobně je nejpřínosnější zapnout si zobrazování obou stran modelu a u perspektivního pohledu si přepnout wireframe mód na shaded mód.
 

Dále máte potom možnost přidávat další body a vytvářet tak rozmanitější tvary trupu. Zbytek už je jen o tom chvilku si pohrát s možnostmi programu a všechno si vyzkoušet. Nakonec až budete mít požadovaný tvar trupu přesně jak chcete, je potřeba vytvořit si konstrukční plán, který je pro nás základem pro tvorbu kýlu a jednotlivých žeber.


Způsobů jak z konstrukčního plánu vytvořit návrhy kýlu a jednotlivých žeber existuje více, já osobně preferuji použití konstrukčního plánu jako podkladu v Corelu a poté vykreslení jednotlivých dílů. Vyžaduje to ovšem vlastnit Corel či jiný program pracující s vektorovou grafikou a také trochu zkušeností v podobných programech. Na tento způsob a jiné možnosti se podíváme v příštím článku.

0 komentářů:

Okomentovat